Intervju med Shawn Campbell
2011-06-22 - 08:32:55 Tidningar/Intervjuer

Så ni ska hänga med i vad denna text handlar om. Det är alltså Shawn Campbell som upptäckte Cody och här är en intervju med honom där han berättar lite:



För Shawn Campbell, var det en av dom one-in-a-life-time upplevelser som förändrade allt. En Grammy-nominerade producent och låtskrivare, har Campbell arbetat med musikens tunga hitters som Missy Elliott, Jay-Z, Chris Brown, Foxy Brown och andra. Men trots sin framgång, kom Campbell till slut att tro att den verkliga möjligheter i musik idag ligger i konstnärens utveckling.

"Jag bestämde mig för att en smart sak att göra var att utveckla mina egna handlingar, skapa efterfrågan på dom, och sedan få dom placerade på olika etiketter eller självständigt," säger Campbell.

Mot hans mål att bli en kultiverare av konstnärer har Campbell tagit under sina vingar en talangfull australiensiska singer / songwriter som heter Cody Simpson. Campbell upptäckte Cody i en YouTube-video. "Jag slogs av hur musikaliskt begåvad han var," säger Campbell om Simpson. "Han var så bra som musiker och gitarrist så jag trodde han var full av potential."

Campbell kontaktade Simpson familjen och uppmanade dem att resa från Australien till Frederick, MD studio. "Vi gjorde bara en inspelning, och det var riktig magi" säger Campbell. "Jag var glad bortom orden, eftersom den unga killen talade till mig i termer som jag kunde förstå. Det var nästan som om jag pratade med en 30-åring. "

Delvis tack vare Campbells stora etikett anslutningar är Simpson nu i kontrakt med Atlantic Records. I början av våren 2011 släppte Simpson sin singel, "On My Mind".

Campbell är artikulera och älskvärt uppriktig. Frågade vad bränslen hans arbetsmoral, svarar producenten "desperation". Han försökte sin hand på 9-5 slit och insåg att det inte var för honom. "Jag var en brödrost som försöker agera som en videobandspelare," säger Campbell. "Jag vet att det är svårt att skapa en levande gör musik, så jag arbetar med hänsynslöshet och vilda överge en man som vet att (desperation) är mitt enda alternativ."

Med nära förestående frigivning av Cody Simpsons debutalbum, Campbell önskan att bli en stor spelare är närmare verkligheten. "Jag brukade vill vara som Timbaland eller Neptunes, killen som kreativt förvånar alla," säger Campbell. "Men jag har haft så roligt på konstnärens utveckling sida som mitt mål har förvandlats lite. Nu vill jag bli känd som en Starmaker, en person som kan identifiera kol och hjälpa förvandla det till diamanter.

"Cody är bara början."



Cody med Shawn och tjejerna Madison och Debbe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0